دکتر عباس رفیعی – مرکز مشاوره مالی و اقتصادی

سلامت مالی چگونه تعریف می‌شود؟

تعریف سلامت مالی

سلامت مالی، توانایی شما برای داشتن یک زندگی مالی سالم و قدرت کنترل سلامت مالی در حال و آینده، تعریف می‌شود. شما می‌توانید سلامت مالی را با بهبود جنبه‌های مالی شخصی خود، افزایش دهید.

سلامت مالی چیست؟

سلامت مالی حالتی از رفاه مالی است که شما می‌توانید به راحتی صورت‌حساب‌ها و هزینه‌های خود را مدیریت کنید، بدهی‌های خود را بپردازید، شرایط اضطراری و غیرمنتظره مالی را تحمل کنید و برای اهداف بلندمدت مالی، برنامه‌ریزی کنید.

به عبارت دیگر، سلامت مالی «احساس داشتن امنیت مالی و آزادی انتخاب مالی، در زمان حال و آینده» تعریف می‌شود.


عناصر سلامت مالی
چهار عنصر سلامت مالی

سلامت کلی شما به عوامل مختلفی از جمله سلامت روانی، جسمی و مالی بستگی دارد. سلامت مالی مهم است؛ زیرا سلامت و رفاه کلی شما را بهبود می‌بخشد. سلامت مالی استرس مالی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که کیفیت کلی زندگی خود را بهبود ببخشید.

4 اصل سلامت مالی

چهار اصل سلامت مالی وجود دارد.

1. بودجه‌بندی

ایجاد بودجه و پایبندی به آن، پایه‎ای برای ایجاد رفاه مالی است. بودجه شما را قادر می‌سازد تا امور مالی روزانه را مدیریت کنید، برای شرایط اضطراری مالی آماده شوید و برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید.

2. بدهی

مدیریت بدهی، که شامل حذف بدهی مصرفی پرهزینه است، می‌تواند توانایی شما را برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری و انباشت ثروت، به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. همچنین می‌تواند به بهبود امتیاز اعتباری شما کمک کند و به شما امکان دسترسی به وام‌های بهتر مثل وام مسکن، وام خودرو و سایر خریدهای بزرگ را بدهد.

3. پس‌انداز و سرمایه‌گذاری

پس‌انداز و سرمایه‌گذاری برای ایجاد امنیت مالی و داشتن بازنشستگی راحت، بسیار مهم است. پس‌اندازهای کوتاه‌مدت، نقدینگی لازم را برای تعمیرات خانه، تعطیلات یا سایر هزینه‌های نادر فراهم می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت نیز ابزاری برای رشد ثروت است.

4. مدیریت ریسک

افزایش ثروت یک هدف بلندمدت مهم است؛ اما حفظ ثروت نیز به همان اندازه مهم است. بیمه‌نامه‌ها و صندوق‌های اضطراری دو روش متداول برای محافظت از دارایی‌های شما هستند.

بیمه‌هایی مانند بیمه آتش‌سوزی، سیل و زلزله، و صندوق اضطراری، به شما کمک می‌کند در صورت مواجهه با مشکلات مالی موقت، از تحمیل بدهی یا استفاده از سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود، جلوگیری کنید.

تفاوت سلامت مالی و سواد مالی

سلامت مالی با سواد مالی یکی نیست. سواد مالی می‌تواند به شما در ایجاد سلامت مالی کمک کند؛ اما رفاه مالی را تضمین نمی‌کند.

سلامت مالی وضعیتی است که در آن می‌توانید به راحتی تعهدات مالی فعلی خود را برآورده کنید و در عین حال در آینده مالی خود احساس امنیت کنید و انتخاب‌هایی داشته باشید که به شما امکان می‌دهد از زندگی لذت ببرید.

سواد مالی، دانش و آموزش مورد نیاز برای مدیریت امور مالی شخصی شماست، مانند یادگیری نحوه ایجاد و مدیریت بودجه خانواده، سرمایه‌گذاری برای دوران بازنشستگی، یا شرکت در دوره‌های مشاوره‌ای برای یادگیری نحوه خرید خانه یا راه‌اندازی یک کسب و کار.

به طور خلاصه، سواد مالی مجموعه‌ای از مهارت‌ها، دانش و ابزارهایی است که می‌توانید برای دستیابی به سلامت مالی، از آن‌ها استفاده کنید.

چگونه سلامت مالی خود را بهبود می‌دهید؟

یک رویکرد گام به گام برای بهبود سلامت مالی وجود دارد که هر مرحله به شما این امکان را می‌دهد تا امور مالی شخصی خود را تقویت کنید و در عین حال مزایای تکمیلی برای سایر مراحل ایجاد کنید.

6 گام برای دستیابی به سلامت مالی

1. بودجه‌بندی کنید.

باید منابع درآمدی و هزینه‌هایی که هر ماه متحمل می‌شوید را بدانید. ایجاد یک بودجه می‌تواند به شما کمک کند تا در حد توان خود زندگی کنید و اهداف مالی واقع‌بینانه‌ای برای آینده خود داشته باشید. هزینه‌های زندگی ضروری و اختیاری خود را در نظر بگیرید.

2. صندوق اضطراری بسازید.

به محض اجرای برنامه بودجه و شروع به پس‌انداز، باید یک صندوق اضطراری بسازید. در حالت ایده‌آل، صندوق اضطراری باید حداقل شش ماه از هزینه‌های زندگی را پشتیبانی کند. وجود یک صندوق اضطراری می‌تواند به پوشش هزینه‌ها در صورت از دست دادن شغل یا برخی فشارهای مالی موقت دیگر کمک کند.

3. از دارایی‌های خود محافظت کنید.

صندوق اضطراری محافظت کوتاه‌مدت در برابر چالش‌های مالی کوچک تا متوسط را فراهم می‌کند. برای چالش‌های مالی مهم، مانند از دست دادن خانه یا ناتوانی جسمی دائمی، داشتن بیمه اقدام مناسب‌تری برای کاهش ریسک است. بیمه خودرو، خانه، سلامت و درمان می‌تواند خسارات، هزینه‌ها و چالش‌های بزرگ، ناگهانی و غیرمنتظره زندگی را جبران کند.

4. بدهی خود را کاهش داده یا حذف کنید.

شما باید مقدار و ماهیت بدهی‌های مختلف خود را بدانید. هر چه بدهی بیشتری داشته باشید، پول کمتری را می‌توانید پس‌انداز کنید و برای جمع‌آوری ثروت سرمایه‌گذاری کنید. به طور استراتژیک بدهی‌ها را پرداخت کنید تا وضعیت مالی خود را بهبود ببخشید و امتیاز اعتباری خود را افزایش دهید.

5. پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید.

با بودجه مناسب و داشتن حداقل بدهی، باید بتوانید به طور مداوم پس‌انداز کنید. به دنبال به حداکثر رساندن بازده به دست آمده از پول خود باشید. معمولا حساب‌های پس‌انداز پربازده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده، گزینه‌های خوبی هستند.

هنگام پس‌انداز، چشم‌انداز بلندمدت را هم در نظر بگیرید؛ یعنی سرمایه‌گذاری در دارایی‌های رشد محور و ابزارهای بلندمدت با درآمد ثابت. حتما از کارفرمای خود درخواست بیمه بازنشستگی داشته باشید، چون بخشی از هزینه بیمه را کارفرما پرداخت می‌کند که پول رایگان برای آینده شماست.

6. برای بازنشستگی یا اهداف بلندمدت برنامه‌ریزی کنید.

با طرح‌های بیمه بازنشستگی، مستمری و از کار افتادگی آشنا شوید. انواع مختلف منابع درآمدی بازنشستگی، مانند تامین اجتماعی، حساب‌های بازنشستگی و مستمری‌ها، می‌تواند راه‌حل مناسبی برای بازنشستگی شما باشد.

جمع‌بندی

سلامت مالی، توانایی افراد برای داشتن یک زندگی مالی سالم و قدرت کنترل سلامت مالی در حال و آینده است. سلامت مالی یعنی داشتن احساس امنیت مالی و آزادی انتخاب مالی، در زمان حال و آینده.

برای داشتن سلامت مالی باید در مورد چهار اصل ضروری آن (بودجه‌بندی، بدهی، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک) اطلاعات کامل داشته باشید و برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی کنید.

بنابراین برای رسیدن به سلامت مالی؛ بودجه‌بندی کنید. صندوق اضطراری بسازید. از دارایی‌های خود محافظت کنید. بدهی خود را کاهش داده یا حذف کنید. پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید، و برای بازنشستگی یا اهداف بلندمدت خود برنامه‌ریزی کنید.

برای داشتن سلامت مالی علاوه بر مطالعه و تغییر سبک زندگی داشتن یک مشاور حرفه ای در زمینه مالی الزامی است. دانش و آگاهی خود را در مجموعه دکتر عباس رفیعی رشد دهید و از خدمات موثر این مجموعه استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل