دکتر عباس رفیعی – مرکز مشاوره مالی و اقتصادی

راه‌های هوشمند صرفه‌جویی

راه‌های هوشمند صرفه‌جویی

با پس‌انداز، بودجه اضطراری و بودجه‌بندی مناسب، می‌توانید از نظر مالی زندگی سالمی داشته باشید. اما همیشه می‌توانیم با کمی بهبود سبک زندگی یا با کمی تغییر عادت‌هایمان، مقدار بیشتری پس‌انداز کنیم. در این مقاله مجموعه دکتر عباس رفیعی سعی دارد تا روش های هوشمندانه ای را به شما بیاموزد تا بتوانید قدری در زندگی مالی خود راحت تر و البته با پیشرفت بیشتری حرکت کنید. در ادامه به مواردی که به صرفه‌جویی ما کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم.

جلوگیری از خرید اقساطی

راه های هوشمند صرفه جویی

اگر به صورت اقساطی خرید می‌کنید، ممکن است خریدهای فوری انجام دهید. بر اساس یک مطالعه در زمینه‌ی روانشناسی خرج کردن، هنگام خرید نقدی مراکز درد فعال می‌شوند، اما در هنگام خرید اقساطی چنین اتفاقی نمی‌افتد و تمایل به پرداخت اقساطی افزایش می‌یابد. بنابراین، هنگام خرید کردن بدون پرداخت پول، بیشتر از زمانی که پول نقد پرداخت می‌کنید، خرج خواهید کرد.

نگهداری از وجوه اضطراری خود در یک حساب بانکی جداگانه

وجوه اضطراری خود را در یک حساب بانکی جداگانه نگه دارید. ترجیحاً حسابی نباشد که با آن بازپرداخت وام انجام می‌دهید، یا کارت بانکی نقدی را انتخاب نکنید. با این کار مطمئن می‌شوید که به خاطر خریدهای ناگهانی، نظارت پولی را از دست نمی‌دهید و نمی‌توانید این پول را برای چیزهای غیرضروری یا هنگام خرید خرج کنید، اما در مواقع اضطراری به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

فروش اقلام غیرضروری

از فروش اقلام غیرضروری مقداری پول به دست می‌آورید که به شما این امکان را می‌دهد تا عادات خرج کردن گذشته خود را تجزیه و تحلیل کنید. به این کار به عنوان یک فعالیت مضر نگاه نکنید؛ در عوض، از این فرآیند لذت ببرید.

لغو اشتراک‌های غیرضروری

اشتراک در خدماتی است که به طور منظم از آن‌ها استفاده می‌کنید گزینه‌ای عالی است برای اینکه در هزینه خود صرفه‌جویی می‌کنید. اما با توجه به تغییر سبک زندگی و نیازهای خود، باید مراقب اشتراک‌های خود باشید. به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تر باشید. شاید دیگر به برخی از خدمات نیاز نداشته باشید. این اشتراک‌ها ممکن است عضویت در باشگاه ورزشی، اشتراک مجلات، اشتراک برنامه‌های پخش فیلم و سریال و برنامه‌های تلفن همراه با هزینه‌های ماهانه و غیره باشند.

خودداری از خریدهای فوری

خریدهای ناگهانی و بی‌برنامه، دلیل اصلی داشتن هزینه‌های اضافی است. بیشتر اوقات شما فقط به دلیل بازاریابی عصبی یا بازاریابی چشمگیر فروشندگان، اقلام غیرضروری را خریداری می‌کنید. بنابراین قبل از خرید کمی به خود زمان داده و فکر کنید و سعی کنید به لیست خرید خود پایبند باشید.

تهیه یک قلک

وقتی صحبت از پس‌انداز می‌شود، هر ریال آن مهم است. این تمرین قدیمی را امتحان کنید. تمام پول‌های خرده‌ریز موجود در خانه را جمع کنید و در قلک بریزید. عادت کنید که مقادیر کم را در قلک قرار دهید. این کار باعث ایجاد ثروت هنگفتی نمی‌شود، اما به شما و فرزندانتان کمک می‌کند تا عادت به پس‌انداز کردن کنید.

استفاده از روش پاکت برای بودجه‌بندی

این کار روشی سنتی برای برنامه‌ریزی بودجه است و می‌تواند به شما در پس‌انداز هوشمندانه کمک کند. در این روش پیشنهاد می‌شود که حقوق خود را در ابتدای ماه بردارید. پس از شناسایی نیازهای ثابت و متغیر، پول به دست آمده خود را تقسیم کرده و آن را در پاکت‌هایی برای اهداف تعیین شده قرار دهید. مبلغی که برای هزینه‌های ثابت کنار گذاشته می‌شود به همان شکلی که هست باقی می‌ماند، اما مقداری که برای هزینه‌های متغیر کنار گذاشته شده ممکن است گاهی کمتر یا گاهی اوقات بیش از حد استفاده شود.

هدف این است که شما سعی کنید بیش از حد از آنچه در پاکت‌هایتان است استفاده نکنید. این کار به کنترل عادت‌های خرج کردن شما کمک می‌کند. در واقع، اگر مبلغ کمی استفاده شده باشد، می‌توانید از آن پول برای مقاصدی مانند پس‌انداز، سرمایه‌گذاری یا برای تسویه بدهی‌های خود استفاده کنید. از آنجایی که به صورت نقدی خرج خواهید کرد، هر بار که بیش از حد استفاده کنید یا بیش از حد خرج کنید، احساس از دست دادن پول و خرج کردن خواهید داشت. این امر باعث ایجاد نظم و انضباط در هزینه‌های شما می‌شود.

یکی از معایب این روش این است که برداشت وجه نقد در ابتدای ماه باعث می‌شود سودی که اگر پول در حساب پس‌انداز باقی می‌ماند را نداشته باشید. شما نمی‌خواهید سود خود را از دست بدهید. بنابراین، می‌توانید یک حساب بانکی جداگانه داشته باشید که پس‌انداز خود را در ابتدای ماه در آن قرار دهید. به یاد داشته باشید فقط زمانی که به نظم و انضباط مالی رسیدید، برداشت پول نقد را متوقف کنید.

استفاده از اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارد که تمام هزینه‌های ماهانه شما را پیگیری می‌کند و می‌توانید بودجه خود را مطابق با اهداف موردنظر برنامه‌ریزی کنید. این کار می‌تواند راهی آسان و کارآمد برای برنامه‌ریزی امور مالی شما باشد، زیرا اپلیکیشن تمام هزینه‌های شما را ردیابی می‌کند و آن‌ها را با جزئیات دقیق دسته‌بندی می‌کند.

ساختن سرمایه شخصی به انتخاب شما بستگی دارد. فداکاری‌هایی لازم است و ممکن است مجبور به گرفتن تصمیماتی شوید که دوست ندارید، مانند کاهش خریدهای بی‌ملاحظه. در عوض در پایان روز، متوجه می‌شوید که ارزش آن را دارد.

باید به خاطر داشته باشید که حتی اگر آخرین مدل گوشی هوشمند را هم داشته باشید، قطعاً شخصی در جایی دیگر صاحب گوشی بهتری خواهد بود. اگر ساعت رولکس بپوشید، کسی در جایی دیگر ساعت گران‌تری را به نمایش می‌گذارد. این مقایسه‌ها پایانی ندارد. این چیزها فقط می‌توانند توهم رضایت لحظه‌ای برای شما ایجاد کنند اما برای سرمایه شخصی شما خوب نیستند. به هر حال هر اطلاعاتی که ارائه می‌دهیم، در نهایت تصمیم شماست که سرمایه شخصی خود را افزایش دهید، یا به خرج کردن ادامه دهید.

برای بهره مدی از خدمات مشاوره دکتر عباس رفیعی می توانید به شماره های مندرج در سایت با مجموعه ایشان در تماس باشید و راه حل های مالی خود را آگاهانه و با بصیرت بیشتری جستجو کنید.

خروج از نسخه موبایل